Etiketter

, , , , , , ,

Skivomslag

Äldre personer har ofta stor glädje av musik som de känner igen, framför allt barnvisor och musik från sin ungdomstid samt även klassisk musik. Min 99-åriga moster sjöng gärna med alla klassiska barnvisor och min gamla mamma kände igen Allsång på Skansens signaturmelodi, Mozart samt 30- och 40-talsschlager. Till min mamma köpte jag en DVD-skiva med musik hon gillade och gjorde även ett sånghäfte med stor fet stil som jag la i plastfickor i en pärm, som fick ligga framme. Jag köpte sedan en begagnad ”Bergsprängare” där jag la in DVD-skivan och sedan skrev jag en bruksanvisning och talade om för personalen hur den fungerade. När jag hälsade på min mamma tog jag fram sånghäftet och sedan sjöng vi tillsammans (att jag inte kan sjunga spelade inte någon som helst roll, hon tyckte att det var trevligt ändå).

Vad personal på boenden ofta missar är att ta hänsyn till de boendes ålder. I min mammas generation uppskattade många kanske dragspel, sherry och gräddtårta medan många 40-talister mer tror jag skulle uppskatta gin och tonic samt Elvis- eller Abbalåtar.

Vill man själv göra ett vishäfte hittar man mycket på Google. Skriver man in t.ex. Upp Amaryllis text, så får man fram texten.

Allsång på Skansens sånghäften samt CD-skiva kan man köpa på: http://sverigeonline.se/  (Skriv allsång som sökord)

CDON.com och Ginza.se finns också: Allsång på Skansen med Anders Lundin, 2009

Går man in på t.ex. www.ginza.se :
med sökord Alice Tegner och kategori musik får man upp flera CD t.ex.
Bä, bä vita lamm15 visor illustrerad av Charlotte Ramel, fungerar även som bilderbok.
Man kan också söka på ”50-tal musik”, ”60-tal musik”, ”70-tal musik”, ”80-tal musik”.
Med sökorden 30–tal och 40-tal får man inte upp något utan man måste då söka på t.ex. wienermusik eller på person som t.ex. Ulla Billquist, Zarah Leander, Marlene Dietrich, Karl Gerhard, Evert Taube etc.
Elvis Presley  och ABBA får man också söka på namnen.

Dansbandslåtar exempel:
Sven Ingvars: Favoriter 1,
Thorleifs: Tack & farväl 2012
Thore Skogman: 18 bästa
Gamla Goa Dansbandslåtar (blandad kompott)

Psalmer Älskade Psalmer1989, Kjell Lönnå,
med bl.a. Härlig är jorden, Blott en dag ett ögonblick i sänder och Morgon mellan fjällen.
 

När det gäller klassisk musik är också enklast med sökord som anger typen av musik eller kompositören t.ex. symfonier, Bach, Mozart etc.

Om man går in på www.demensbutiken.se och söker på ”CD” får du upp flera musikförslag, likaså om du skriver ”sjung och minns” som sökord får du bl.a. fram musik.

Gun Aremyr (som håller föreläsningar och handledningar på demensområdet) har på sin hemsida ett läsvärt inlägg om musik med bl.a. förslag på litteratur med tillhörande CD-skivor där det ingår 62 sångtexter, anpassad CD-spelare, musikinstrument, skivförslag m.m. Klicka här till länken!

…………………………………………………………

Ytterligare aktiviteter och tips för personer med demens:
Klicka
på den röda texten här under så kommer du direkt dit.

Aktiviteter för personer med funktionsnedsättning, förord, lite om dagverksamheter och kurser samt vilken hjälp man kan vänta sig att få av samhället om man har ett funktionshinder.

Bakning, matlagning och gymnastik, med tips bl.a. på barnkokbok med lättlagad mat som kan vara lämplig för personer med demens och förslag på träningsprogram med musik med bl.a. sittgympa.

Demensvårdsprogram med en mängd bra tips på aktiviteter.

Samtal, telefon, Tv, radio, dator, surfplatta, fotoram, DVD, korsord och böcker, förslag på hur man med dessa hjälpmedel kan kommunicera och stimulera personer med demens.

Spel, kortlekar och Pussel med förslag på hur du själv kan tillverka enkla spel och vilka kortspel som kan vara lämpliga.

Textila och konstnärliga med bl.a. förslag på stickning som är lätt att klara av och räcker länge.

Tips för personer med demens gällande bl.a. telefoner, minneslappar, medicindoseringsdosa som skickar sms till anhöriga när medicin glömts att ta, God man m.m.

Trygghetstips i hemmet med förslag på hur du kan ha kontakt eller ”övervaka” person med demens som befinner sig på annan plats än du själv (t.ex. när du är och handlar).

Träffa personer med demens Om du skall besöka någon med demens finns här förslag på vad ni kan prata om och enkla aktiviteter och hur man kan förbereda ett besök så att det känns positivt och meningsfullt för bägge parter.
…………………………………………………..

Tips för personer med inkontinens gällande stolsöverdrag, slippa odör, toalett/badrum och kläder.

Uppdaterad 2015-03-13
………………………………………………………….

