Etiketter

, , , ,

Om övriga boende och personalen inte gillar maten tala med föreståndaren eller matansvarig och fråga om maten kan upphandlas av annan distributör.

I PDF-filen Bra mat i äldreomsorgen finns ett avsnitt som heter Upphandla måltider där står bl.a. ”De äldres inflytande över mat och måltider bör lyftas i samband med upphandling av måltider.”
http://www.slv.se/upload/dokument/mat/mat_aldreomsorg/aldremat_kommunen.pdf

Är du ensam på boendet med att tycka att maten inte är god är det betydligt svårare att åstadkomma en förändring.
Be anhöriga/vänner att ta med någon god mat när de hälsar på.
Vin kan stimulera aptiten, i dementboendet där min mamma bodde var det flera som drack vin till maten. (Vinet skaffades och bekostades av anhöriga).
Sedan 2012-06-01  trädde en lag igenom att det är fritt att servera öl och vin till maten på äldreboende.
Många rullstolsanvändare har lätt att gå upp i vikt. Om man inte gillar den färdiglagade maten kanske man kan byta ut ett mål till fruktyoghurt och en smörgås i stället. När min mamma hade eget boende åt hon endast ett lagat mål per dag och fruktyoghurt med Müsli till middag i c:a 40 år.

Får den boende för lite kalorier i sig be någon skaffa ett lager med choklad, godsaker, kakor och frukt (t.ex. kärnfria druvor, som är lättätna). Även färdiga efterrätter kan vara bra som komplement. Är personen mycket gammal som min dementa mamma och moster var (90+) tror jag det spelar mindre roll om maten inte är så nyttig. Frontallobsdemens ger ofta ett ökat söthetsbehov.
Till min mamma köpte jag ett lager småportioner med Tiramisu och Tartufo (brukar finnas i större ICA-affärer, de har ganska lång hållbarhet) samt Aladdin chokladaskar som jag sen förvarade i hennes kylskåp. (Tänk på att köpa godis utan papper till de som har nedsatt rörelseförmåga.) En chokladask fick sen alltid stå framme innanför dörren med anvisningar till personalen att ge henne några bitar i taget. (Eftersom hon hade demens kunde jag inte sätta asken inom räckhåll för henne, för då åt hon upp hela asken på en gång).

Anneli Frisk och Mirja Ruthger har skrivit en bok som heter: Lustfylld mat på äldreboende och i eget boende, Kommentus 2002. Jag är osäker på om den finns i handeln, den går att låna på Stockholms stadsbibliotek.
Det finns också en blogg om mat och måltider för äldre människor: Matlust

………………………………………………………………………

Läs även gärna inlägget:

Vad man kan göra om det finns brister eller t.o.m. är helt oacceptabelt i ett särskilt boende?

 

