Etiketter

, , ,

Fotoram med textförsedda bilder

Prata ofta med personen som har demens om vilken dag, månad, årstid, år det är och läs gärna tidningen tillsammans.

Telefon är en viktig källa till kontakter och att prata i telefon tycker jag man kan räkna som en aktivitet. Min mamma och jag gjorde upp att jag varje morgon skulle  ringa henne kl. 8.00, vilket kunde ha sina konsekvenser. T.ex. när jag var på bilsemester i Ångermanland, fick jag varje morgon åka kilometervis för att få kontakt. Jag bytte därför till Telia, som visade sig ha bättre täckning.
Angående val av mobil/ telefon se inlägget Tips vid demens.
Doro HandleEasy321rc fjärrkontroll
Tv och radio
är ju till glädje för många. Beträffande fjärrkontrollen till TV:n klistrade jag en liten grön lapp på sätta-på-knappen och röd på stänga-av-knappen, vilket fungerade. Nu finns det dessutom fjärrkontroller till teveapparater i enkla och tydliga modeller ute i handeln, t.ex. Doro HandleEasy 321rc, säljs bl.a. av Rehabmodul AB

Radio
finns i handeln med förinställda kanaler, som kan vara lättare att klara av.

Datorer/surfplattor klarar väl personer med omfattande demens inte av själva. Men enkla spel finns, som du kanske kan spela tillsammans med någon (gratisspel finns på Internet). Finns tillgång till Skype (se inlägget Trygghetstips i hemmet) kan personer med demens kanske med någons hjälp få kontakt anhöriga och vänner om de också har Skype. – Svenskt demenscentrum har en artikel hur man på ett demenscentrum i Höganäs kan stimulera personer med demens.

Fotoram
Det finns många olika fotoramar i handeln.Till min mamma valde jag en med ganska stor bild 22 x 13,5 cm, Kodak Easy Share SV 1011 som har en hel del finesser, men den är inte helt lätt att ställa in. Den har ljud, olika hastighet vid bildvisning, kan visa filmer och har automatisk på- och avstängning vilket var bra eftersom min mamma inte kunde klara av det. Jag ställde därför in den så att den sattes på och av 2 ggr/dag, för- och eftermiddag placerad på ett bord bredvid henne.

På ett USB-minne lade jag, med min mans hjälp, in dels foton från familjemedlemmar levande och döda, resor hon och familjen deltagit i, småfilmer från fester, sommarstället, lägenheten hon bott i och mycket annat. Allt som allt varade inspelningen c:a 1 timme. På fotona satte jag in texter som Din bror Pelle, Ditt barnbarnsbarn Erica, Resa till Jersey, Julen 2010 m.m. Till omväxling bytte jag ibland ut USB-minnet till ett med enbart musik som hon gillade.

En person som inte är dement skulle nog bli enerverad av att se/höra samma program så ofta, men inte min mamma, hon kom inte ihåg att hon sett samma program tidigare samma dag.

Demensförbundet säljer aktiveringsmaterial, Vardagens guldkant – se möjligheterna särskilt anpassat till de demenssjuka, bestående av almanacka, små tygpåsar att lägga saker som väcker minnen i samt plastramar med tillhörande årstidskort och pussel. Lämpligt material både för anhöriga och vårdpersonal.

Foto Demensbutikens hemsida119Kokbok” för aktiviteter inom äldreomsorgen av Inga Micko och Staffan Kleiner
Boken handlar alltså inte om matlagning.
Den säljs genom Demensbutiken
……………………………………………………………

Ytterligare aktiviteter och tips för personer med demens:
Klicka
på den röda texten här under så kommer du direkt dit.

Aktiviteter för personer med funktionsnedsättning, förord, lite om dagverksamheter och kurser samt vilken hjälp man kan vänta sig att få av samhället om man har ett funktionshinder.

Aktiviteter för personer med demens – musik, med förslag på vilken typ av musik som är lämplig och var man kan skaffa den.

Bakning, matlagning och gymnastik, med tips bl.a. på barnkokbok med lättlagad mat som kan vara lämplig för personer med demens och förslag på träningsprogram med musik med bl.a. sittgympa.

Demensvårdsprogram med en mängd bra tips på aktiviteter.

Diverse aktiviteter med förslag på utflykter, museibesök, gosedjur, demensdockor och terapihundar.

Spel, kortlekar och Pussel med förslag på hur du själv kan tillverka enkla spel och vilka kortspel som kan vara lämpliga.

Textila och konstnärliga med bl.a. förslag på stickning som är lätt att klara av och räcker länge.

Tips för personer med demens gällande bl.a. telefoner, minneslappar, medicindoseringsdosa som skickar sms till anhöriga när medicin glömts att ta, God man m.m.

Trygghetstips i hemmet med förslag på hur du kan ha kontakt eller ”övervaka” person med demens som befinner sig på annan plats än du själv (t.ex. när du är och handlar).

Träffa personer med demens Om du skall besöka någon med demens finns här förslag på vad ni kan prata om och enkla aktiviteter och hur man kan förbereda ett besök så att det känns positivt och meningsfullt för bägge parter.

…………………………………………………..

Tips för personer med inkontinens gällande stolsöverdrag, slippa odör, toalett/badrum och kläder.

