Etiketter

, , ,

Trasig gardinTips angående vad man lätt kan hjälpa till med samt val av kläder, hjälpmedel och läsning.
När det gäller blinda personer är mina erfarenheter begränsade. Min enda kontakt med en helt blind person är från den tid jag sommarjobbade för över 50 år sedan på Hemtjänst för gamla. Personer med synnedsättning har jag oftare kommit i kontakt med såsom min mormor, svärmor med flera.
Vad jag lärt mig är att ordning är A och O för att personer som är blinda eller som har en omfattande synnedsättning skall ha en chans att hitta sina saker.

Om du ofta träffar och hjälper samma person med omfattande synnedsättning eller som är blind skriv gärna en innehållsförteckning över var alla saker är exakt placerade och fäst lapparna på insidan av dörrar, skåp och lådor.

Vad man dessutom kan hjälpa till med är:
Erbjuda sig med att gå igenom kylskåp, skafferi och kolla om när datumstämplad mat går ut.
Erbjuda sig att gå igenom kläder och övriga textilier och säga till om de behöver tvättas eller lagas. (Där måste man vara lite finkänslig så att man inte trampar någon på tårna, vilket jag gjorde! Jag erbjöd nämligen min svärmor denna hjälp, men den ville hon inte alls ha, vilket innebar att hon hade mycket nerfläckade kläder även när vi var på restaurangbesök, vilket jag vet att hon skulle ha upplevt som pinsamt om hon sett hur hon såg ut).
Erbjuda sig att följa med som smakråd vid klädköp och andra inköp.
Erbjuda högläsning, låna och spela in böcker på t.ex. Mp3-spelare.
Erbjuda sig som ressällskap och förmedla vad man ser.
Erbjuda ledsagning till konserter o.dyl. speciellt på kvällstid  (det brukar vara lättare att få ledsagning under dagtid).
Erbjuda sig att klippa finger- och tånaglar och ta bort eventuellt generande hårväxt.

Kontrollera att eventuella mattor och badkar har halkskydd. Är personen äldre eller har rörelsehinder kolla att det finns tillräckligt med ledstänger där personen bor.

Det finns massor av saker man kan hjälpa till med förutom de ovan nämnda som t.ex. fönsterputs, städning, betala räkningar, skruva i glödlampor, men ofta går sådana saker att ordna även på annat sätt.

Viktigt tycker jag det är att vara ärlig mot den synnedsatta. Jag minns att den kvinna som jag städade hos frågade mig; hur ser mina gardiner ut? Mina anhöriga säger att de är okey, men jag tror inte att de är det. Det var de inte heller, de hängde i trasor och var fullkomligt urblekta, vilket hon tackade mig för att jag upplyste henne om. Jag vet inte om det var av lat- eller snålhet de inte sade som det var, men vem skulle vilja ha sitt hem på det viset även om man inte såg det själv?

Vad man kan säga rent allmänt är att vid stigande ålder försämras i regel synen och befintliga lampor behöver oftast ersättas med starkare (viket sällan sker)!

Eftersom det kan vara besvärligt att klä sig om man har en synnedsättning kan det vara praktiskt med lättpåtagna kläder utan knappar, som det finns exempel på i min blogg: Textil och tips

Hos t.ex. Iris hjälpmedel finns många produkter för personer med synnedsättning  olika typer av förstoringsglas även med lampa, olika typer av talande fickminnen, nålpåträdare även synålar som är självpåträdande, enkel fjärrkontroll, svensktalande kalkylator, telefoner med extra stora knappar med upp till 13 kortnummer m.m.
Talande armbandsue Iris
Detta svensktalande armbandsur med flerfunktion från Irisbutiken berättar för dig hur mycket klockan är. Boett 30 mm.


Kan personen med synnedsättning sy
finns förstoringsglas även med lampa, vad man då bör tänka på om man har minsta anlag för sjösjuka är att välja en fristående modell och inte ha ett förstoringsglas hängande om halsen.
När det gäller synålar finns ”självpåträdande synålar”. Använder man enklaste sortens nålpåträdare kan man också trä på brodergarn i stramaljnålar. Gillar man att sy korsstygn kan det vara lättare att se var man skall sticka ner nålen på grov Aidaväv. Mer att läsa under inlägget Textila och konstnärliga aktiviteter för personer med rörelsehinder

När det gäller datorer, tänk på att när du läser eller skriver kan du ändra till fet stil och göra texten större.

Läsplattans eller Ipods text går att förstora och är lättare att läsa än en vanlig bok.

Det finns cirka 100 svenska dagstidningar som taltidning: http://www.mtm.se/tillgangliga-medier/taltidningar/
http://www.taltidningarna.se/ 

Böcker som är lämpliga om man har synnedsättning är:
Böcker med stor stil, finns på Stadsbiblioteket.
Talböcker, (finns på Stadsbiblioteket, får endast lånas av personer med läsnedsättning och kan beställas och hemskickas utan kostnad).
Digitala talböcker (finns på Stadsbiblioteket som du kan ladda ner direkt till din dator, får endast lånas av talbokslåntagare och genom att först godkänna ett avtal för digitala talböcker vilket sker genom att först kontakta närmaste bibliotek).
Ljudböcker, strömmande går endast att lyssna på i dator och man måste vara uppkopplad.
Mediejukebox finns på en del bibliotek, där man kan ladda ner ljudböcker, språkkurser, spel och filmer på Mp3.

Mycket bra vardagstips för synskadade av Kristina Bilius från Synskadades Riksförbund:
Råd om vård från Stockholms läns landsting angående Synnedsättning

…………………………………………………………………………..

 

