Etiketter

, , , , , , ,

buss-4

.

Inlägget är uppdaterat 2020-01-03

Jag var 2016-11-15 på en informationstur per buss anordnad av Keolis & Sl som handlade om hur man säkrast åker buss i Stockholm om man är äldre eller har funktionsnedsättning.

I slutet på detta inlägg finns en sevärd film Tryggare bussresa för dig som senior från 2019-05-09. I filmen ges handfasta tips och råd för dig som behöver extra stöd på din resa. Filmen är drygt nio minuter lång och är en samproduktion mellan SL och Keolis, som kör en del av busstrafiken i Stockholms län, bland annat i innerstaden.

Allmänna råd gällande tillgänglighet på SL-bussar

GÅ PÅ: Vid markeringen på trottoaren där bussens framdörr skall stanna (svarta plattor med kupoler, denna markering finns inte vid alla hållplatser), stanna där och vänta även om det står flera bussar i kö, bussen har skyldighet att hämta upp dig där. Du skall inte behöva springa bakåt och leta reda på bussen. (Detta sade de på informationsturen, men jag är själv inte säker på att alla busschaufförer gör det).
För synnedsatta finns en högtalare över den främre dörren som talar om bussens nummer och slutdestination.

Alla SL-bussar har lågt insteg – om du har svårt att ta dig upp och föraren inte har sänkt bussen – begär det! (Det är hans skyldighet.) Förare ska niga med bussen när behovet finns. När du ska kliva av trycker du på den särskilda blå stannarknappen som bland annat de med barnvagnar använder. Då uppmärksammas föraren om att du behöver mer tid och föraren ska sänka bussen.

När du kliver på bussen börja med ditt stadigaste ben.
Be chauffören vänta med att köra tills att du satt dig om du har svårt att gå i bussen under gång.

buss-2

UNDER BUSSENS GÅNG: Om du måste stå i bussen får du bäst balans om du står bredbent i bussens färdriktning med det ena benet framför det andra och håller i dig med den hand som är på samma sida som det bakre benet, se foto.

Om de prioriterade platserna är upptagna av icke funktionsnedsatta, be dem resa sig om de själva inte har någon hyfs i kroppen!

AVSTIGNING: Tryck på den blå knappen om du behöver längre tid på dig. Dessa knappar finns vid barnvagns-, rollators- & barnvagnsplats och ofta vid de prioriterade sittplatserna.
Vänta med att resa dig tills bussen stannat!

Hur man reser med rullstol & rollator med Stockholms bussar

Reser du med rollator eller rullstol, behöver du inte gå/rulla fram och visa biljett, men du måste ha med ett giltigt färdbevis (Accesskort), som du skall visa om det finns trafikpersonal vid mittendörrarna och när du passerar spärrlinjer på vissa bussterminaler.

Använd mittendörrarna vid påstigning. Tryck på knappen på bussens utsida som finns vid eller på mittdörrarna, så får föraren en signal om att öppna dörrarna. Om det finns flera mittendörrar brukar det vara de främre dörrarna som har rullstolsramp. 

Alla bussar har ramp. Säg till om du behöver använda rampen, det är förarens uppgift att fälla ut den vid behov. Tala också om var du skall stiga av så att du får hjälp även då.
Var inte rädd för att vara till besvär. Åker du med rullstol har du lika rätt att åka som gående!

buss-1

Placering av rollator och rullstol. Låst rollator ska placeras vid anvisad plats för rollator och barnvagn. Av säkerhetsskäl får man inte sitta på rollatorn under resan!
Rullstolar skall placeras med ryggen mot färdriktningen mot ”strykbrädan” när sådan finns och låsas fast ”
(detta för att undvika Whiplashskador).
Eftersom det finns begränsat utrymme för såväl rullstolar, rollatorer och barnvagnar, gäller ”först till kvarn” övriga får vänta till nästa buss.

Avstigning med rollator kan ske med rollator framför sig eller att man backar ut, man får själv prova vad man tycker är enklast.

Om du blivit fel eller dåligt behandlad – KLAGA
T.ex. om chauffören inte ”niger” bussen fast du ber om det.
Vad som är viktigt när du klagar:
Helst skriva upp/memorera vilket 4-siffrigt nummer bussen har
(vita stora siffror inte bussens reg. nummer), numret står utanpå bussen; baktill, framtill och på sidan, samt ovanför förarplatsen inne i bussen.
Samt uppge bussnummer och färdriktning. Vilken hållplats. Tidpunkt.
T.ex.: Buss 4. Bussnummer XXXX. Riktning Stora Essingen. Hållplats Fridhemsplan kl. 17.05.
(Vi fick reda på att det att det ofta är samma chaufförer som krånglar och att ledningen får ta tag med hårdhandskarna om samma person får många tillsägelser)!
För synpunkter på tillgängligheten tel. 020-120 20 22 (Öppet dygnet runt)
För synpunkter på resan tel. 08-600 10 00 eller gå in på sl.se

OM MAN PLANERAR EN SL-resa och är orolig beträffande framkomligheten t.ex. om hissar inte fungerar, vill beställa ledsagning, har frågor om resegarantin gällande för dig med funktionsnedsättning eller om man har någon annan fråga, kan man:
Ringa SL:s tillgänglighetsnummer 020 120 20 22 svarar specialutbildad personal snabbt dygnet runt.
Tel. 020-120 20 22 

Mejla: tillganglighet@sl.se
Skicka sms: 0702-564 681
Vid hörselnedsättning även: PTS bildtelefoni via förmedlingstjänsten bildtelefoni.net
Du kan här läsa mera på följande PDF-fil: https://sl.se/globalassets/alla-har-sitt-satt-att-resa-swe.pdf

OM SL:S TILLGÄNGLIGHETSGARANTI
Om hissen är trasig eller andra tillgänglighetsanpassningar som utrop eller rampservice brister kan du använda tillgänglighetsgarantin.
Med tillgänglighetsgarantin får du som har en funktionsnedsättning hjälp att fortsätta din resa när något oförutsett händer. När exempelvis en rulltrappa eller hiss är avstängd har man rätt att ta en taxi eller rullstolstaxi på SL:s nota till närmaste station.

Undantag: Fordon och stationer som ännu inte är tillgänglighetsanpassade ingår inte i denna resegaranti. Tillgänglighetsgarantin för personer med funktionsnedsättning gäller för närvarande inte på:
Station Bråvallavägen på Roslagsbanan, Nockebybanan, Stationerna Nacka, Saltsjö-Järla och Tippen på Saltsjöbanan
All övrig trafik är tillgänglighetsanpassad och då gäller garantin.
Se vidare: Tillgänglighetsgaranti – SL

BETRÄFFANDE LEDSAGNING som SL har, verkar det vara få som känner till säjer de själva (de har i snitt bara 2/dygn)
Ledsagning kan inte ske mellan två bussar, men på busstationen, i bussterminal eller mellan båt och annan SL-trafik. Man kan också beställa ledsagning på annan plats i Sverige genom ledsagningsportalen.

SL:s kundtjänst är specialutbildade i tillgänglighet, i samarbete med organisationer för funktionshinderfrågor.
————————————————

Filmen: Tryggare bussresa för dig som senior.
2019-05-09 samproduktion mellan SL och Keolis
……………………………………………………………………………