Etiketter

, , , , , , ,

buss-4

.
Jag var 2016-11-15 på en informationstur per buss anordnad av Keolis & Sl som handlade om hur man säkrast åker buss i Stockholm om man är äldre eller har funktionsnedsättning.
I foldern: Information och råd inför bussresan, står det mesta jag skrivit här.
För övrigt gäller nog de flesta råden också om du åker buss i någon annan del av Sverige (min anm.) 
 

Allmänna råd gällande tillgänglighet på SL-bussar

GÅ PÅ: Vid markeringen på trottoaren där bussens framdörr skall stanna (svarta plattor med kupoler, denna markering finns inte vid alla hållplatser), stanna där och vänta även om det står flera bussar i kö, bussen har skyldighet att hämta upp dig där. Du skall inte behöva springa bakåt och leta reda på bussen.
För synnedsatta finns en högtalare över den främre dörren som talar om bussens nummer och slutdestination.

Alla SL-bussar har lågt insteg – om du har svårt att ta dig upp och föraren inte har sänkt bussen – begär det! (Det är hans skyldighet.) När du kliver på bussen börja med ditt stadigaste ben.
Be chauffören vänta med att köra tills att du satt dig om du har svårt att gå i bussen under gång.

buss-2

UNDER BUSSENS GÅNG: Om du måste stå i bussen får du bäst balans om du står bredbent i bussens färdriktning med det ena benet framför det andra och håller i dig med den hand som är på samma sida som det bakre benet, se foto.

Om de prioriterade platserna är upptagna av icke funktionsnedsatta, be dem resa sig om de själva inte har någon hyfs i kroppen!

AVSTIGNING: Tryck på den blå knappen om du behöver längre tid på dig. Dessa knappar finns vid barnvagns-, rollators- & barnvagnsplats och ofta vid de prioriterade sittplatserna.
Vänta med att resa dig tills bussen stannat!

Hur man reser med rullstol & rollator med Stockholms bussar

Reser du med rollator eller rullstol, behöver du inte gå/rulla fram och visa biljett, men du måste ha med ett giltigt färdbevis (Accesskort), som du skall visa om det finns trafikpersonal vid mittendörrarna och när du passerar spärrlinjer på vissa bussterminaler.

Använd mittendörrarna vid påstigning. Tryck på knappen på bussens utsida som finns vid eller på mittdörrarna, så får föraren en signal om att öppna dörrarna. Om det finns flera mittendörrar brukar det vara de främre dörrarna som har rullstolsramp. 

Alla bussar har ramp. Säg till om du behöver använda rampen, det är förarens uppgift att fälla ut den vid behov. Tala också om var du skall stiga av så att du får hjälp även då.
Var inte rädd för att vara till besvär. Åker du med rullstol har du lika rätt att åka som gående!

buss-1

Placering av rollator och rullstol. Låst rollator ska placeras vid anvisad plats för rollator och barnvagn. Av säkerhetsskäl får man inte sitta på rollatorn under resan!
Rullstolar skall placeras med ryggen mot färdriktningen mot ”strykbrädan” när sådan finns och låsas fast ”
(detta för att undvika Whiplashskador).
Eftersom det finns begränsat utrymme för såväl rullstolar, rollatorer och barnvagnar, gäller ”först till kvarn” övriga får vänta till nästa buss.

Avstigning med rollator kan ske med rollator framför sig eller att man backar ut, man får själv prova vad man tycker är enklast.

Om du blivit fel eller dåligt behandlad – KLAGA

Vad som är viktigt när du klagar:
A: Helst skriva upp/memorera vilket 4-siffrigt nummer bussen har
(vita stora siffror inte bussens reg. nummer), numret står utanpå bussen; baktill, framtill och på sidan, samt ovanför förarplatsen inne i bussen.
(Hinner du inte se numret brukar det också gå bra med enbart följande uppgifter:)
B: Vilket bussnummer och färdriktning. Vilken hållplats. Tidpunkt.
T.ex.: Buss 4. Riktning Stora Essingen. Hållplats Fridhemsplan kl. 17.05.
(Vi fick reda på att det att det ofta är samma chaufförer som krånglar och att ledningen får ta tag med hårdhandskarna om samma person får många tillsägelser)!
För synpunkter på tillgängligheten tel. 020-120 20 22 (Öppet dygnet runt)
För synpunkter på resan tel. 08-600 10 00 eller gå in på sl.se

OM MAN PLANERAR EN SL-resa och är orolig beträffande framkomligheten t.ex. om hissar inte fungerar, vill beställa ledsagning, har frågor om resegarantin gällande för dig med funktionsnedsättning eller om man har någon annan fråga, kan man:
Ringa, Kundtjänst tel. 020-120 20 22 (Öppet dygnet runt)
Mejla: tillganglighet@sl.se
Skicka sms: 0702-564 681
Vid hörselnedsättning även: PTS bildtelefoni via förmedlingstjänsten bildtelefoni.net

BETRÄFFANDE LEDSAGNING som SL har, verkar det vara få som känner till säjer de själva (de har i snitt bara 2/dygn)
Ledsagning kan inte ske mellan två bussar, men på busstationen, i bussterminal eller mellan båt och annan SL-trafik. Man kan också beställa ledsagning på annan plats i Sverige genom ledsagningsportalen.

SL:s kundtjänst är specialutbildade i tillgänglighet, i samarbete med organisationer för funktionshinderfrågor.
————————————————

Vad jag inte kände till var t.ex. att man inte får åka sittande på en rollator och hur man skall stå i en buss för bästa balansen, inte heller visste jag att man ska stå kvar vid första bussens trottoarmarkering om det står flera bussar i rad på en busshållplats.
Vad jag också undrat över är ”strykbrädans” funktion eftersom jag tyckt att den tar bort onödigt stort utrymme.
 ———————————————— 

Annonser