Etiketter

, , , , , ,

Häromnatten fick jag kramp i vaden, det gjorde fruktansvärt ont!
Jag har haft det flera gånger tidigare, jag brukar få det ett par gånger per år, varje gång har det skett när jag ligger ner. Men som tur är känner jag till hur jag snabbt blir av med krampen och värken, nämligen genom att ställa mig upp och pressa det krampande benet mot golvet. Inom en minut försvinner krampen och nästan all värk, helt otroligt! Den återstående svaga värken brukar avta helt efter en stund.

Det är inte helt lätt att ta sig ur sängen med ett krampande ben och jag fasar i förväg för om jag på min ålders höst hamnar på ett äldreboende och inte snabbt får hjälp med detta.

SYMTOM

Vanligast får man muskelkramp i foten eller vaden, muskeln blir hård, spänd och ömmar. Muskelkramp kommer ofta när du sover eller ska somna. Krampen lär oftast gå över av sig själv efter några minuter, men eftersom det gör åtminstone på mig så otroligt ont vill jag bli av med krampen så fort som det bara är möjligt.

ORSAK

Det råder delade meningar av vad det beror på, oftast är det inte känt. Enligt vårdguiden kan alla få det och att det är vanligt hos äldre och gravida samt efter ansträngning samt om man tar vissa mediciner. (Jag är visserligen äldre, men vare sig överansträngd eller tar några mediciner.) Vad som är bra att veta är att kramp i en muskel inte är farligt och skadar inte muskeln.

VAD GÖRA

Enligt vårdguiden kan det hjälpa att massera muskeln och försiktigt sträcka ut muskeln och om det gäller kramp i vaden föreslår de förutom att trycka ner benet som jag gör också att man kan böja upp foten och trycka den mot exempelvis sänggaveln eller en vägg (det fungerar inte för mig för min säng har ingen sänggavel och är inte heller placerad mot någon vägg.) – För att förebygga kramp rekommenderas att stretcha regelbundet efter att man ansträngt benen som t.ex. efter att ha motionerat.

På följande länkar kan du läsa lite mera om kramp i benet och om vilken kost som hjälper en del:
http://topphalsa.se/kramp-i-benet-har-ar-basta-tipsen-som-hjalper/
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/fyra-orsaker-till-att-du-far-kramp-i-benen/
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Muskelkramp-sendrag/

Om du ofta har besvärlig kramp kan du kontakta vårdcentralen eller ringa sjukvårdsrådgivning på telefonnummer 1177.

.

.

.
Mönstret till nattlinnet finns i min textilblogg, se:

Värmande nattlinne sytt av tre 4-kantiga tygbitar
.
.
………………………………………………………

När det gäller sjukdomar och krämpor har jag tidigare skrivit ett inlägg om Tranbärsjuice och urinvägsinfektion

och om vilka böcker som finns i handeln gällande:
Demens – Litteratur
Inkontinens och stomi – Litteratur
Reumatism – Litteratur
Ryggmärgsförlamning, stroke och afasi – Litteratur
Sex och samlevnad (gällande funktionsnedsättning)
Smärta, värk & smärtlindring – litteratur
…………………………………………………………………………

