Etiketter

, , , , , , , , , ,

2022. med text                                     Exempel på presentkort!

FÖRSLAG PÅ PRESENTER SOM INTE BEHÖVER KOSTA NÅGOT

Att hitta på lämpliga presenter kan vara nog så knepigt, är personen äldre kan det vara ännu svårare. Själv är jag en sådan där gammal tråkig människa som absolut inte önskar eller behöver mer prylar. När jag vill ha något tycker jag det är enklast att gå och köpa det själv! Men vad jag tror och många andra med mig uppskattar är att få tjänster i present.

Om jag vore yngre och hade någon form av funktionsnedsättning skulle jag också hellre uppskatta att få en del presenter utbytta mot tjänster!
För några år sedan gjorde vi oss av med bilen. Nu när vi inte jobbar längre är det ytterst sällan vi är i behov av någon, men vid enstaka tillfällen skulle vi behöva en bil t.ex. om man handlar något skrymmande eller när man behöver åka till sopstationen m.m. Vid sådana tillfällen saknar vi så klart bilen. Min man och jag önskar oss därför som presenter av våra barn och barnbarn ”bilcheckar” som innebär att de kör oss ett visst antal gånger/år när vi behöver. Visserligen är de snälla och skulle köra oss om vi ber dem utan dessa ”bilcheckar”, men åtminstone jag känner mig mindre till besvär och utnyttjar därmed bilåkningen oftare och tycker att det är en toppenpresent.

Varför inte själv tillverka ett roligt presentkort, erbjudandet kan ju gälla precis vad som helst t.ex. gardintvätt, hårfärgning, snöskottning, bakning, datorhjälp, släktforskning, sy i blixtlås och knappar, fålla upp fållar och massor andra saker som just är specifik för den person som behöver hjälpen samt vad givaren är bra på.

Vad man också kan hjälpa till med är att erbjuda sig att vara ledsagare till personer som har rörelsehinder, demens, synnedsättning m.m. Ledsagning kan gälla alltifrån läkar- till bio- och teaterbesök, promenader och konserter (är man ledsagare till rullstolsburen som besöker bio, teater, Gröna Lund, cirkus m.m. är inträdet för ledsagaren ofta gratis eller till reducerat pris!) Har den du skall hjälpa färdtjänst med beviljad ledsagare åker du dessutom med gratis.

För c:a 35 år sedan läste jag konstvetenskap på Stockholms universitet och vi är faktiskt fortfarande ett tiotal kurskamrater som träffas kontinuerligt. För c:a 10 år sedan fick en av oss en stroke och blev halvsidigt förlamad och rullstolsburen. Efter det gjorde vi alla tillammans ett årligt ”städbesök” hos henne, storstädade hela villan med fönsterputs, golvtvätt, tvättade ur kökslådor och förråd och mycket annat, därefter hade vi en fest med medhavt vin och mat. Det hela var mycket uppskattat.

Från en läsare fick jag följande presenttips för personer som inte får så många besök: Skriv ett presentkort där du talar om att du kommer på besök 1gång/månad medförande blomma eller kaffebröd. Det tror jag kan vara en mycket uppskattad present.

Mycket ofta tror jag att en ”tjänst-present” blir mycket mer uppskattad och personlig än om man får något köpt som man egentligen inte behöver.

Men vill du ha förslag på vad man kan köpa till personer med funktionsnedsättning, se:
Förslag på presenter & julklappar vid demenssjukdom & IF (Intellektuell funktionsnedsättning)
Förslag på presenter & julklappar vid rörelsenedsättning
Förslag på presenter & julklappar vid synnedsättning
……………………………………………………………………………….