Etiketter

, , , , , ,

Mat 
         Uppdaterad 2024-02-10                                 Blå Porten 2015. Eget foto.

Förutom telefonsamtal, mail, brev, Skype m.m. kan det vara trevligt att ibland också kunna träffa släkt och vänner ”i verkligheten”.

Här kommer några förslag som inte är dyra eller besvärliga på hur man kan träffas också om man är rullstolsburen under förutsättning att parterna bor någorlunda nära varandra.

På restaurang: Jag och mina gamla klasskamrater träffas t.ex. nu för tiden en gång om året på Blå Porten, en restaurang med självservering i Stockholm. Jag brukar skicka ut ett mail långt i förväg till samtliga med förslag på någon dag. Tiden på dagen bestäms av när restaurangen öppnar så vi inte behöver beställa bord eller göra föranmälan utan de som har lust och tid kommer när den dagen är inne. Var och en beställer och betalar för sig själv. Vi brukar ha jättetrevligt och förvånansvärt många brukar dyka upp.

På en restaurang såg jag en gång två kvinnor som kom i rullstol med färdtjänst, sen när de lunchat ihop och ätit klart kom två färdtjänstbilar och hämtade dem och de åkte iväg till varsitt håll. De hade mycket att prata om under lunchen och verkade ha det mycket trevligt. Jag intervjuade dem inte för jag ville inte störa, men jag tänkte att det var ju fantastiskt praktiskt sätt att träffas, speciellt om man har besvär med att handla och laga mat, kanske de träffas de på det viset ofta. Jag föreslår många fler att umgås på detta praktiska sätt!

IMG_4486

Catering i Toscana. Eget foto.

I hemmet: Att enkelt och praktiskt ordna med en större fest om man har funktionsnedsättning eller är äldre och kanske inte orkar laga mat är knytkalas eller använda catering ett alternativ!

När det gäller knytkalas kan det vara praktiskt att själv stå för dryck som man ber någon köpa med sig och övriga gäster tar med sig mat lagad eller köpt. Vill man stå för hela kostnaden själv eller om alla skall betala lika får man be gästerna hålla reda på vad de lagt ut. Någon kan man kanske också be om att duka och diska alternativt använda engångsduk, dito tallrikar, glas och bestick.

Kusiner med barn och barnbarn träffar jag och min familj numera antingen på restaurang eller hos en familj på ”fikaknytkalas”, där var och en av de vuxna har med sig något hembakat alternativt inhandlat och värden står för kaffekokande, saft, dukning och disk. – Enkelt, trevligt och billigt!

En del cateringfirmor levererar varm mat, dukar upp och tar hand om disken, dessa är naturligtvis dyrare än de firmor där maten hämtas, men ändå oftast billigare än att bjuda på restaurang.

Bor man i en stad brukar det vara lätt att hitta Cateringfirmor om man söker på Hitta.se, Eniro eller Google. Många restauranger och matvarubutiker har också catering som kan ställa upp med att laga mat om man hör efter.

Finns det ingen catering att tillgå kan t.ex. rostbiff/lax med färdiglagad potatissallad eller spagettisallad med Pesto och tomater för eventuella vegetarianer vara ett alternativ. Till efterrätt kan man t.ex. ha djupfryst kladdkaka uppiffad med vispgrädde och färska jordgubbar, små tomtar, påskkycklingar, chokladdragéer i pastellfärger, vilket som beroende på årstiden.

Dessvärre tror jag att många äldre och personer med funktionsnedsättning i onödan är rädda för att besvära och därigenom får det onödigt tråkigt här i livet med få tillfällen att träffa sina nära och kära, men det tycker jag borde kunna ändras på!

Efterrätt vattenmärkt

Bon appétit!

………………………………………………………………………………………………..