Etiketter

, , , , , , , , , , , , , ,

Länkarna uppdaterade 2022-09-02

INNEHÅLL
1 HYDROKULTUR ELLER HYDROPONISK ODLING
2. HUR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR/BLOMLÅDOR FUNGERAR
3. HUR MAN SJÄLV GÖR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR & BLOMLÅDOR
4. VÄXTER SOM FUNGERAT BRA/DÅLIGT I MINA SJÄLVBEVATTNANDE BLOMLÅDOR
5. VATTNING & NÄRING
6. SEMESTERVATTNING INOMHUS
7. VINTERTÄCKNING & ISOLERING
8. BUTIKER
A. Blomkrukor, balkong- & odlingslådor för långtidsbevattning
B. Plastboxar
C. Hydroponiska blomkrukor, odlingslådor, växtbord samt tillbehör
D. Marktäckväv, vinter/vårtäckning, plaströr, trätrallar & hjulplattor
E. Semestervattningstillbehör
F. Näring till växter som inte har någon jord
9. LÄNKAR
…………………….………………………………………..

Är man borta länge från hemmet och inte har någon som kommer och vattnar är det praktiskt om växterna klarar sig ändå. Det är också bra för många äldre speciellt för de med demenssjukdom som har svårt att komma ihåg blomvattning, vilket många andra förresten också glömmer! Själv tycker jag att det är praktiskt att bara behöva vattna högst en gång/vecka.

När det gällde min demenssjuka mamma som blev 97 år och bodde på ett demensboende vattnade inte personalen hennes och de övrigas boendes växter. För inomhusbruk skaffade jag då till henne riktigt snygga naturtrogna plastblommor dels för vaser och dels för krukor. Till hennes balkong skaffade jag en stor ”självbevattnande” blomkruka där jag planterade en stor rosenbuske och i hennes balkonglåda ”planterade” jag plastpelargoner. (Efter att ett par pelargoner flugit iväg vid en kraftig blåst förankrade jag dem i lådan med snören.) .
.

.
.
.
.
.
.

.
Foto: Ikeas hemsida
.
……………………………………………………………
.

Startpaket Nelson Garden Harvy            Foto: Granngårdens hemsida

.
1. HYDROKULTUR ELLER HYDROPONISK ODLING

  1. Det är ett samlingsbegrepp för flera odlingstekniker där odling sker i vatten utan jord och rötterna får näring genom kapillärkraft. Hydrosystem går att använda såväl inomhus som utomhus. Här följer exempel på hur detta kan ske.
    Odling i enbart vatten t.ex. sallad, kryddor, chili, tomater, blommor och jordgubbar utan stöd, ofta används då färdiga odlingspluggar med frön som sätts i odlingslådor.
    2. Odling med vatten och någon form av substrat som stöd t.ex. lecakulor, kokos, mineralull och pimsten för större växter.
    3. Vidare kan man skilja på passiva och aktiva system som t.ex. genom pumpar som ger extra syresättning.

Sen några år tillbaka är denna form av odling mycket populär.
Några av fördelarna med hydroponisk odling förutom att man slipper vattna så ofta är att växterna växer snabbare och man får också mindre besvär med jordburna växtsjukdomar, slipper mögelangrepp, småkryp och blomflugor.
Några av nackdelarna är att en del odlingssystem kräver pumpar och kan väsnas. Mer om detta kan du läsa i följande artikel från Aftonbladet från 2018-03-27

För att växterna skall utvecklas behövs speciell växtnäring. Speciellt viktigt är det vid hydroponisk odling att växterna får tillräckligt med kalcium.
Billigast blir det om man själv vattnar växterna med tillsatt växtnäring, vilket går bra till sallad och andra bladgrönsaker. Det finns också flera aktiva system där näringslösning och syretillsättning sker med pump.
Mer om dessa system kan man läsa på följande länk från Hydrogarden

Vad man bör tänka på om man har en befintlig jordplanterad växt som man i stället vill ”vattenodla” är att man först måste pilla bort all jord från rötterna, en del använder också kemiska medel för att desinficera rötterna.
………………………
.
Själv har jag bara en Aralia och en Basilika planterade med Lecakulor med flottörer på vilken man kan se när det är vattningsdags. Vad som kan ske med flottören är att den inte fungerar om det kommer rötter in i den, så därför tycker jag egentligen att plaströr kan vara bättre, de finns i olika diameter och är dessutom billigare. Enbart plaströr utan flottör har jag i mina större odlingar, där jag kontrollerar vattennivån med en blomsterpinne.

20220901_173040.Beskuren.höjd 15 cmAralian som syns i bild i krukan här ovanför fyra år senare. Den står fortfarande bara i vatten och lecakulor och får lite Blomstra tillsatt i vattnet.
…………………….………………………………………

.
2. HUR ”SJÄLVBEVATTNANDE” KRUKOR/BLOMLÅDOR FUNGERAR

De flesta har någon form av vattenbehållare oftast i botten, en del med en flottör vid vilken man kan avläsa när vattning bör ske.
En del har speciella anordningar som t.ex. vattning var 3:e timme, se: https://botanium.se/
…………………….………………………………………
.

.

3. HUR MAN SJÄLV GÖR SJÄLVBEVATTNANDE KRUKOR & BLOMLÅDOR   

 
Med större krukor/blomlådor både inomhus och på balkong har jag jord och Lecakulor som är separerade med en väv. Lagret med Lecakulor ligger underst och fungerar som ett vattenmagasin. 

Inomhus har jag en stor lerkruka med en Benjaminfikus över 2 m, som jag haft i många år.
Utomhus på balkongen har jag stora plastboxar och en lerkruka. För att dölja plastboxarna har jag trästaket framför dem.
Från början hade jag stora förvaringsboxar i plast (4 styck storlek 60 x 50 cm med höjd 35 cm stående på frigolitplattor). Dessa har jag haft ute i c:a 10 års tid året om, men efter att en sprack i vintras har jag bytt ut två av dem mot ett Vatten- och foderkar i plast på 200 l med måtten (b x h x d): 800 x 400 x 600 mm, köpt på Granngården. Karet är UV-skyddat, så nu hoppas jag på bättre hållbarhet.
.
.
.
.


 .
Foto: Granngårdens  hemsida

OBS! Om man odlar i en plastbox utomhus är det alltså viktigt vilken sorts plast man väljer
eftersom en del inte tål sol och kyla.

T.ex. Ikeas Samla-serie rekommenderas endast för inomhusbrukSmartStore har vissa förvaringsboxar som är slagtåliga och tål höga temperaturförändringar +100 – minus 40 grader. SmartStore säljs i en mängd dagligvarubutiker. Var dessa boxar finns att köpa, se: http://www.orthexgroup.se/orthex-group/hitta-produkt 

Tänk också på att stora krukor och boxar med denna typ av odling med en stor mängd vatten blir extra tunga. På dessa kan det vara praktiskt att ha på hjul för förflyttning.
…………………………………….

Beskrivning av min jord- & lecakulodling

I såväl lerkrukan som plastbackarna har jag separerat jord och Lecakulor med ett lager väv emellan för att inte lecakulor och jord ska blandas. Viktigt är att väven är stark, släpper igenom vatten och inte ruttnar, Nelsons marktäckväv har jag haft i över 10 år och den är fortfarande i bra skick. Jag har läst i en blogg om en kvinna som använde sin brudslöja av nylontyll som jorddelare! (Själv hade jag en broderad slöja i bomullstyll när jag gifte mig, så den hade nog inte fungerat så bra!)
I respektive kärl har jag ett plaströr där jag kan sticka ner en blomsterpinne för att kunna se om röret är torrt och vattning behövs.


.
.
.
.
VAD SOM BEHÖVS
:
Ett kärl att odla i
Lecakulor
Plaströr
En vattentålig väv som inte ruttnar och som släpper igenom vatten.
Jord
.

………….

.
.
.
.
.
.

A. Först sågade jag till ett plaströr, det skall vara minst lika högt som kärlet. På ena sidan av röret sågade jag snett för att vattnet inte skall täppas till nertill.
Röret placerade jag i ett av kärlets hörn med den snedsågade sidan neråt.

.
………….

.

.
.
B. 
I botten hällde jag förtvättade lecakulor i c:a 1 dm tjockt lager, dessa fungerar som ett vattenmagasin. .
,

………….

.

.
C.
Jag mätte till och klippte ut väven så att den blev lite större än kärlet. För röret klippte jag till ett kryss så att jag kunde trä väven över röret. .
.

………….
.

.

.
D.
Sen var det bara att hälla på jorden, vattna och plantera.
(Det är en fördel vid vattning om jorden inte går ända upp till kärlets kant).

.

………….

Såhär blev det!
…………………………………………………………………………..
..
HJUL TILL TUNGA KRUKOR & BLOMLÅDOR

Eftersom stora blomlådor är tunga och svåra att förflytta kan det vara praktiskt att förse dem med hjul. T.ex. Bauhaus säljer hjulförsedda plattor 35 x 35 cm som tål 100 kg.
Har man en låda som är större än detta mått tror jag det kan bli stadigare om man lägger en skiva i samma storlek som lådan ovanpå hjulplattan. Är blomlådan 70 cm eller längre tror jag att det är lämpligt att sätta samman två hjulplattor.
…………………………………….
.
.
.
.

 .
Golvplatta från Jula 50 x 50 cm
Foto: Julas hemsida

.
BESKRIVNING PÅ HUR MAN KAN DÖLJA PLASTBACKARNA MED ETT ”STAKET” 

På bilden överst på sidan kan man se två av mina plastbackar dolda av ett ”trästaket”. För enkelhetens skull köpte jag färdiga impregnerade golvplattor som jag spikade ihop och sågade till lagom höjd och bredd. (Först prövade jag med bastväv, men den halkade ner och blev ful efter ett år av väder och vind.) Är man mer snickarkunnig än jag är kan många säkert snickra ihop ett eget staket av brädor.
…………………….………………………………………
.
.
.

4. VÄXTER SOM FUNGERAT BRA RESPEKTIVE DÅLIGT I MINA SJÄLVBEVATTNANDE BLOMLÅDOR på balkongen

Eftersom min balkong är rakt i söder, har urvalet blivit begränsat. Halva balkongen är inglasad.
Vad jag testat som går bra är bl.a. Tobaksplantor, Pelargoner, Clematis, Krasse, Paradisblomster, Petunia, Penséer, Ipomoea, Begonia, Fyrklöver, Nävor, Krokus, Påskliljor, Dvärgsyren, Gräslök, Basilika, Jordgubbar, Tomater, Pumpa, Persilja samt Thornless Evergreen (vintergröna tagglösa björnbär).

.
.
Den här lilla krokusen kom faktiskt fram redan 25 februari i år på den inglasade delen fast det var 8 grader minus natten innan och jag har ingen uppvärmning på balkongen!

.
Vad jag testat som inte går bra är
bl.a. Azalea, Löjtnantshjärtan, Lavendel, Rabarber, Vindruvor, Hallon, Krusbär och Stamäpple. Stamäpplet fick det första året ett äpple, andra året två äpplen och 3:e vintern dog trädet.

Tulpaner som är en av mina favoritblommor (jag hade t.o.m. tulpaner i min brudbukett) köper jag ibland planterade i krukor som jag sen planterar ut i balkonglådorna på våren, de håller sig där mycket längre än om de står inomhus, men de kommer bara ibland upp året därpå vilket däremot påskliljorna och krokusarna alltid gör.

Vinbär har klarat sig över vintern men ger inte så mycket frukt, om man inte beskär den kraftigt blir den hög och ranglig som på bilden ovanför.

20200530_141359.14x10,5
Dvärgsyren planterad på balkongen våren 2019, fotad 2020-05-30.
…………………….………………………………………

.
5. Vattning & näring

Både de växter som har enbart lecakulor och de som har både jord och lecakulor har jag gett näring i flytande form (Blomstra). I blomlådorna med jord/lecakulor har jag dessutom lagt på lite Blå korn och ibland ett lager torkad söndersmulad tång som jag hört skall vara bra. (Befintlig jord har jag haft över 10 år och aldrig bytt, lite ny jord har kommit till när jag planterat något nytt).

När det gäller vattning i de kärl som har både lecakulor och jord kan vattning ske ovanifrån i röret eller direkt på jorden. Själv gör det senare eftersom jag i mina stora blomlådor har både stora och mindre växter. En del av dessa växter har korta rötter och jag tror inte att de orkar suga upp nerifrån om jorden är torr. Skall jag resa bort 2 – 3 veckor brukar jag hälla på ordentligt med vatten så att vattenmängden blir c:a 1 dm i botten. Hur länge växterna klarar sig beror ju dels på storleken på kärlet och dels på hur soligt och varmt det är.
…………………………………………………………
.

  .
.
.
:


.
.
Foto: Granngårdens hemsida                                          

6. SEMESTERVATTNING INOMHUS

Med följande två metoder brukar mina växter klara sig c:a två veckor.
Till att börja med drar jag för persienner och undviker därigenom att blommorna ställs i direkt solljus.

Om krukorna har hål i botten får de stå på en kapillärmatta även kallad bevattningsmatta som jag doppar ner i vatten och sen lägger plant på diskbänken. Jag stoppar ena kortsidan av duken ner i en plastbalja med vatten som jag ställt nere i diskhon. Att jag inte fyller diskhon med vatten beror på att jag inte litar på att diskproppen håller tätt.
(Har man ingen bevattningsmatta har jag läst att man kan lägga ett tjockt lager med genomvåta tidningar i diskhon och ställa dit blommorna ovanpå.)

Om krukorna inte har hål i botten använder jag en eller flera bevattningstrådar som består av plastöverdraget ljusvekegarn. Dessa bör blötläggas i förväg över natten så att hela tråden blir genomvåt. Ena ändan trycks långt ner i jorden och den andra i ett kärl med vatten. (Om vattenbehållaren skall stå högre eller lägre än krukan finns olika åsikter, pröva gärna före semestern när du är hemma och se vad som fungerar bäst hos dig.)
Som bevattningstrådar rekommenderas även frottéremsor och kraftiga skosnören.
.…………………
Det finns många fler metoder som t.ex. upp-och nedvända vattenfyllda petflaskor, droppvattnare m.m. se nedan vid butiker.
…………………….………………………………………..

.
7. VINTERTÄCKNING & ISOLERING

Ställ om möjligt krukor och lådor mot en husvägg. Under kan man isolera med frigolitplattor eller liggunderlagsbitar. Runt växterna kan man ha bubbelplast. OBS! En del växter som oliv, citrus och Pelargon bör plockas in, de kan möjligtvis klara sig på en inglasad balkong. 
Juteväv och fiberduk kan behövas över vintergröna buskar speciellt i jan/feb, jag brukar täcka mina vintergröna björnbär, eftersom bladen annars lätt blir bruna.
…………………….………………………………………

.
8. BUTIKER

A. BLOMKRUKOR, BALKONG- & ODLINGSLÅDOR FÖR LÅNGTIDSBEVATTNING, exempel på butiker.

.

,
.
.
,
Kruka med bevattningsinsats      Foton: Granngårdens hemsida 

Blomkrukor
Blomsterlandet
GranngårdenIkea, Plantagen & Stayhome
………………………………
.


.
.
Balkonglåda Epoque med insats
Foto: Granngårdens hemsida

Balkonglådor:
Byggmax, Granngården, PlantagenStayhome
………………………………

 .

.

.

 
.
.
Foto: Byggmax hemsida 

Odlingsbänkar, odlingslådor, växtbord & planteringslådor:
Byggmax, Granngården & Landgården
………………………………
.
Självvattnande krukset Nelson garden till förodling & sticklingar, säljs t.ex. av Granngården .
………………………………
.
Startpaket Gardena Micro-Drip-System för krukor, balkonger och uteplatser sälj t.ex. av Plantagen
…………………
.
Självvattnande planteringslådor för kyrkogårdar
………………………………………..
.
B. PLASTBOXAR
Följande är inte direkt avsedda för odling, men som jag tror fungerar bra.
Granngården har ett Vatten- och foderkar som är UV-skyddat, kan kompletteras med nivåvakt, är mörkgrönt, mått (b x h x d): 800 x 400 x 600 mm, 200 liter. 
SmartStore 
har förvaringsboxar som är slagtåliga och tål höga temperaturförändringar +100 – minus 40 grader. SmartStore säljs i en mängd dagligvarubutiker. Var dessa boxar finns att köpa, se: http://www.orthexgroup.se/orthex-group/hitta-produkt 
………………………………………
.
C. 
HYDROPONISKA BLOMKRUKOR, ODLINGSLÅDOR, VÄXTBORD samt tillbehör, exempel på butiker:
Blomsterlandet Granngården säljer Odlingslådan Nelson Garden Harvy,  fröpluggar och Hydroponisk växtnäring
…..
Ikea säljer ODLA odlingsmedia med kokosfibrer.
…..
Luwasa  har odlat fram vattenodlade växter sedan 1968. De fixar också gröna miljöer på kontor och liknande.
………………………………………..
.
D. TÄCKVÄV, PLASTRÖR, HJULPLATTOR & TRÄTRALLAR

MARKTÄCKVÄV som släpper igenom vatten i PP-plast Art.nr 5386 från Nelson Garden kan användas till att skilja jord från lecakulor (även användbar för ogräsbekämpning).
Säljs av bl.a. Proffsmagasinet och Gardenstore
Vattengenomsläppande markväv säljer också Blomsterlandet
…………………
DUK FÖR TÄCKNING UNDER VINTER/VÅR
Bubbelplast, Fiberduk, Juteväv säljs av bl.a. BlomsterlandetNelsongarden & Plantagen
…………………
RÖR I PLAST SOM FUNGERAR FÖR VATTENMÄTNING
finns på många byggvaruhus t.ex. Bauhaus
…………………
HJULPLATTOR Hjulförsedda plattor (även kallade blomvagnar) 35 x 35 cm som tål 100 kg har t.ex. Bauhaus
…………………
TRÄTRALLAR finns i olika storlekar (sökord: trall, trallruta, golvplatta, deltaplatta) säljs t.ex. på Jula och många byggvaruhus t.ex. BauhausByggmax & Jemfix
………………………………………
.

Foton: Smarta Sakers hemsida

E. SEMESTERVATTNINGSTILLBEHÖR:

Bevattningsmattor (sökord: bevattningsduk, kapillärmattor) som också kan också användas vid sådd och förodling, säljs bl.a. av: BauhausBlomsterlandetGranngården, Smarta Saker & Plantagen

Bevattningstrådar (bevattningssnören, semestervattnare) består av plastöverklätt ljusvekegarn säljs bl.a. av: Nelson Garden, Weibulls & Wexthuset, som dessutom har en utförlig beskrivning hur trådarna fungerar.
…..
Diverse artiklar för bevattning som Självbevattning med Petflaskor, Automatisk bevattning olika Blomvattnare m.m. säljs av bl.a. Blomsterlandet  & SmartaSaker
………………………………..
.
F. NÄRING TILL DE VÄXTER SOM INTE HAR NÅGON JORD
Eftersom växterna inte får någon näring genom jorden måste de ha en allsidig näring, man bör också tänka på att använda en näring som inte är algbildande. Speciellt viktigt är det att näringen innehåller kalcium. OBS! En del växtnäring fungerar också genom besprutning av växter. Vidare finns också näringsbatterier som självdoserar.

Till min Basilika och Aralia har jag bara använt Blomstra som säljs på Coop, Ö&B och många andra butiker. Hitintills har det fungerat bra.
…………………
Många firmor säljer specialnäring t.ex. Hydroponisk näring från Nelson Garden säljs av bl.a. Nelson Garden, Blomsterlandet & Granngården
………………………………………
.
G. PLASTBLOMMOR FÖR VAS & BLOMKRUKA, exempel på butiker:
Bauhaus, Greenstyling, IkeaPlantagen och Rusta
…………………….………………………………………..
.

9. ANVÄNDBARA LÄNKAR

Odla i vatten – detta är hydrokultur av Wexthuset
…………………..
Om hydrokultur av Hemmaodlat
…………………..
Om odling trädgård och natur. Handlar bl.a. om: ”Grodda mungobönor i mjölkpaket”, ”Odla sallat i lecakulor”, ”Odla bladgrönt inomhus – snabb skörd med superenkel hydroodling”.
…………………..
Hydrokultur  av Greenstyling
…………………..
6 enkla grönsaker för balkongen av Femina
…………………..
Superknepet som får din orkidé att blomma
av Året Runt
…………………..
Test flytande växtnäring Av Reportr
(I testet står bl.a. att ingen växtnäring är perfekt men att Substral och Blomstra är bland de bättre.)
…………………..
Vad har du i krukan – kokosjord eller Perlite? Av Krukväxter iFokus  
…………………..
Val av växtnäring, speciellt när det gäller hydroponisk odling. Av Hemmaodlat
…………………..
Vilka sorter är lämpliga för hydroponisk odling? – Din odlarvän av Nelson Garden.se 
…………………
Vintertäckning av växter av Plantagen
…………………
Youtubefilm: Så håller du liv i växterna när du reser bort – Nyhetsmorgon (TV4)
…………………
I min blogg har jag följande två inlägg gällande blom- och växtodling:
Odling och blommor för hem, balkong samt mindre trädgård – Litteratur
…… 
Växtodling för rullstolsburna och för andra med begränsad rörlighet
…………………….………………………………………