Att tända och släcka lampor om man är rullstolsburen kan vara nog så besvärligt, men är man fjarrstrombrytare-pa-av från Kjell & Companydessutom dement, så är det stor risk att man emellanåt får sitta i kolmörkret utan att kunna göra något åt saken.

Min dementa rullstolsburna mamma till exempel, bodde på ett servicehus men kunde inte förflytta sin rullstol själv och förstod sig inte på att använda larmknappen. Efter att jag hittat henne sittande i mörkret, kom jag att tänka på fjärrströmbrytare. Jag skaffade då en enkel pappskiva, där jag tejpade fast en fjärrströmbrytare med text enligt nedan. Det fungerade riktigt bra och hon tyckte t.o.m. att det var roligt att själv kunna tända och släcka!

Fjärrströmbrytare finns i de flesta elbutiker i lite olika modeller, texten på pappskivan måste därför anpassas efter vilken modell man väljer och vilka lampor man vill kunna tända och släcka. (Fjärrströmbrytarna på bilden kommer från Kjell & Company respektive Clas Ohlson).

Fjärrströmbrytare

………………………………………………………………………………………………….