Etiketter

, , , , ,

Förutom allt praktiskt som måste ordnas med till flytt till äldreboende såsom; tv, telefon, försäkringar etc. så är det en del man därutöver bör tänka på.

När man flyttar till äldreboende är det ytterst viktigt att göra rummet/lägenheten så trivsam och hemlik som möjligt. När min mamma först flyttade till Servicehus och senare till dementboende försökte jag placera möbler, gardiner och tavlor så likt hennes tidigare boende som bara var möjligt.

matta2

MATTOR på golvet är högst olämpligt för halkrisken och det kan bli svårigheter att ta sig fram med rullator eller rullstol. Har personen en eller flera mycket ”kära” mattor, så varför inte hänga upp dem på väggen?
(Är det en fin matta, sy en kanal på baksidan av mattan och trä en ribba genom, så att den hänger rakt och tyngden blir jämt fördelad över mattan).

VIKTIGT ÄR DET MED DRYCK i närheten av säng och sittplats, speciellt om personen är dement och inte kan eller förstår att man kan larma. Be personalen att alltid ställa fram vatten (detta sker inte automatiskt).

SKAFFA OM DET BEHÖVS ETT HÖJ- OCH SÄNKBART BORD OCH EV. SÄNGBORD ELLER BRICKA med hopfällbara ben. Se: Bord och brickor lämpliga vid rörelsehinder
.

BELYSNING ÄR VIKTIG,
äldre personer ser sämre, ofta bör befintliga lampor bytas till starkare.
Om personen har svårt att förflytta sig ordna med fjärrkontroller från den plats han/hon sitter till samtliga lampor i rummet, fjärrkontroller finns t.ex. på Clas Ohlson och Kjell & Company. Se också till att det finns en lampa som kan tändas från sängen. Ofta kan det vara bra med en nattbelysning, som ger ledljus och gör att personen hittar sänglampsknappen.
Se: Tända och släcka lampor från rullstol

Skaffa LÄTTANVÄNLIGA FJÄRRKONTROLLER till TV:n, det finns speciellt enkla för seniorer i hjälpmedelsbutiker. Se t.ex. Rehabmodul AB
.

svedin-45788470-5n165  Foto: SvedinRehab.se

För ATT HITTA RÄTT vid demens och synnedsättning t.ex. i kök, badrum och på toalett kan man ha hjälp med att använda kontrastfärger, helst rött. T.ex. säljer Svedin Rehab röda toalettsitsar och röd tape som kan lindas runt handtag och ledstänger.
Läs gärna följande artikel från Svenskt Demenscentrum där det bl.a. står om att man bör undvika vitt matporslin, ofärgade glas och hur bordsdukar bör varaKlicka här 

I Tv-programmet ”ÅRET MED KUNGAFAMILJEN 2016” med Drottning Silvias besök på Silviahemmet berättade drottningen att det ofta är bra att undvika SPEGLAR alternativt sätta gardiner framför speglar där gamla dementa personer vistas.
Jag minns t.ex. när jag åkte hiss med min dementa 90-åriga mamma där det fanns en spegel och hon undrade ”vem är den gamla kvinnan jag ser”? Det beror på att många äldre dementa inte kommer ihåg att de är gamla utan bara kommer ihåg sitt yngre jags utseende och att det bara leder till problem och ledsamheter om någon upplyser personen vem det faktiskt är som syns i spegeln.
.

Om den boende är förtjust i BLOMMOR, men har svårt att sköta dem, kanske man kan hjälpa till att köpa och plantera växter och om man hälsar på ofta också stå för vattningen. Personalen gör det i regel inte! Kanske självvattnande krukor kan vara ett alternativ. Till min mamma, som var mycket förtjust i blommor skaffade jag förutom Amaryllisar och Orkidéer, som inte behövde vattnas så ofta även plastblommor i kruka. Det finns riktigt bra och verklighetstrogna nu för tiden. Min mamma såg ingen skillnad på de riktiga respektive falska. Även blommorna på bilden är i prima plast!  I balkonglådorna planterade jag Pelargoner i plast, eftersom jag ofta var utomlands på somrarna. De såg bra ut i c:a 2 år, sen fick de bytas ut eftersom bladen blev turkosa!
.

VARNINGENS ORD FÖR STÖLDRISKEN!
På äldreboenden finns tyvärr stor risk för att få något stulet. De allra flesta anställda är naturligtvis hederliga, men det är ofta mycket personal och det kan vara stor personalomsättning. Det behövs ju bara vara en ohederlig person för att åstadkomma ett flertal stölder på ett boende.
Min mamma bodde på två olika äldreboenden under sin sista tid i livet. På det ena blev hon av med en brilliantring och jag blev dessvärre av med min handväska! Jag var ute i hennes förråd på samma plan ett par minuter medan hon var hemma och dumt nog hade jag lämnat ytterdörren på glänt med min handväska liggande i hallen. Kontanter hade jag inte så mycket och kontokort m.m. kunde jag spärra. Det värsta var att min och min mammas nyckelknippor låg i väskan, vilket innebar att jag fick vakta mitt hem tills låssmed kom och bytte ut båda låsen och jag fick skaffa nya nycklar vilket kostade flera tusen kronor.
Efter detta plockade jag i samråd med min mamma bort alla dyrare smycken och köpte nya bijouterier, som hon tyckte om.
På min mammas nästa boende blev hon bara av med ett billigare halsband och en splitter ny Fleecetröja.
Pengar hade min mamma aldrig i sin handväska. På det första boendet kunde hon själv handla ”på krita” i servicehusets shop. På servicehusets expedition kunde jag dessutom deponera en summa för hårvård m.m. Några hundralappar för oförutsedda utgifter hade vi passande nog gömda i Selma Lagerlöfs Herr Arnes penningar, de försvann däremot aldrig!

11983-15 Foto: Smarta Sakers hemsida

VARNINGENS ORD FÖR BRANDRISKEN!
Förutom timer på spis och brandvarnare som brukar finnas på alla äldreboenden så vill jag varna för levande ljus. Jag vill därför varmt rekommendera helt verklighetstrogna ”elektriska stearinljus” som finns att köpa i lamp- och elbutiker. Den på bilden är från Smarta Saker

ANHÖRIGMÖTEN ordnas ibland på äldre- och demensboenden. Min mamma bodde först på ett Servicehus, men jag märkte att trots Servicehuset var stort var hon och många av de andra boende mycket ensamma. En idé jag hade, men som jag inte realiserade var att man skulle kunna träffas i mindre grupper och lära känna varandra, både anhöriga och boende. Dels skulle de boende kunna umgås, fika och äta tillsammans om de kände varandra mer och dels skulle flera anhöriga kunna fungera som ”reservanhörig” i semestertider.

MEDDELANDEN angående matvanor t.ex. inget socker men mjölk i kaffet placerade jag med magneter på kylskåpsdörren.
Mycket viktiga meddelanden, som t.ex. skall till läkare i morgon tisdag kl. 10.00 placerade jag på ytterdörren, annars var det stor risk att de missades!

Första natten min mamma bodde på det nya boendet var jag rädd att hon skulle bli orolig så jag släpade dit en turistsäng och övernattade i köket, men det gick bättre än jag befarade.

Läs även gärna inläggen:
Anpassning av lägenhet för dig som använder rullstol
Stolar och fåtöljer för personer med rörelsehinder 
           ………………………………………………………..
På äldreboenden brukar möbler vara förhöjda, om inte se: 
Förhöjning av befintliga sittmöbler, bord och sängar

Uppdaterad 2016-12-31
………………………………………………………..