Etiketter

tranbärsjuice

.

.

.

I webbtidningen Mitt Nu, skrev jag den 9 januari 2014 följande artikel: Kan tranbärsjuice hjälpa mot urinvägsinfektion?

Kvinnor drabbas oftare än män av urinvägsinfektion (blåskatarr) eftersom deras urinrör är kortare. När män drabbas är ofta också prostatakörteln infekterad. Min mamma råkade flera gånger på äldre dar ut för urinvägsinfektion, som yttrade sig i att hon plötsligt luktade starkt som om man befann sig i ett stall (ammoniak). Eftersom hon inte hade några trängningar, som är vanligt vid urinvägsinfektion, kunde jag först inte begripa vad det var som gjorde att hon luktade så illa, men efter att ha googlat på nätet kom jag på att det var urinvägsinfektion hon led av och efter läkarbesök och antibiotika försvann det hela snabbt. Hon fick dock återkommande urinvägsinfektioner, men eftersom jag då kände igen symptomet kunde det åtgärdas.

Om Tranbär läste jag på Google att PH-värdet skulle kunna motverka urinvägsinfektioner och eftersom min mamma gillade saft prövade jag med att ge henne enbart tranbärsjuice (inte saft, den innehåller inte tillräckligt med bär) till varje måltid och också däremellan av juicen om hon var törstig. Jag har visserligen senare läst att det är bluff med att tranbärsjuice skulle hjälpa, men det tror jag inte på, för så länge min mamma fick tranbärsjuicen fick hon inga urinvägsinfektioner på flera år, men när hon slutade med juicen efter att hon bytt boende, (där de tyckte att tranbärsjuice var för dyr) fick hon redan efter ett par veckor åter urinvägsinfektion. Då gick jag själv och bunkrade tranbärsjuice, som jag märkte med min mammas  namn. Den ställde jag dels i boendets gemensamma kylskåp och dels i hennes eget kylskåp. Efter att hon återgått till tranbärsjuicen fick hon aldrig mer urinvägsinfektion så länge hon levde. Även om det teoretiskt inte fungerar med tranbärsjuice men ändå gör det i praktiken, så varför inte försöka om ni får liknande problem? Tranbärsjuice är dessutom nyttigt! Renate
…………………………………………………………….

Jag vill dock lägga till ett varningens ord, som jag just läst (2015-01-27)! Läkemedelsverket rekommenderar dock inte tranbär i förebyggande syfte, speciellt inte om man behandlas med warfarin (Waran, blodförtunnande läkemedel). …………………………………………………………….

På min textilochtipsblogg finns tips på hur man skall slippa odör vid inkontinens samt beskrivning på stolsöverdrag och förvaringsväska för inkontinensartiklar och blöjor samt var man kan köpa lämpliga dynor om man inte vill/kan sy själv. ……………………………………………………………..