Etiketter

, , , , , , , , , , , , ,

Vad jag tycker är extra bra med att måla bilder är att nästan alla oavsett funktionsvariation kan klara av att måla om inte med händer, så med fötter eller mun! Vad som också är bra är att har man målat något man inte gillar, kanske på en dyr duk, så kan man måla över motivet och måla något nytt igen!

Se denna talangfulla kvinna som förutom att hon kan sjunga både kan måla med mun och fot!

Lena Maria, Mun- och Fotmålare 3,783 views May 7, 2018 
https://www.youtube.com/watch?v=AR6GPKxg-es

Detta blogginlägg är till för er som tycker att det är roligt med färg, fotografering och datorer men som likt mig aldrig målat tidigare vare sig med olje- eller akrylfärg och dessutom är dåliga på att teckna.
Jag tycker att det verkar vara verkligt roligt att kunna måla akryl och olja och det har jag länge velat pröva på. Min man och jag hade anmält oss till en folkhögskolekurs med akrylmålning nu i sommar 2020 som dessvärre blev inställd på grund av Covid-19. (Vi är båda pensionärer sedan länge och brukar vanligtvis gå på flera folkhögskolekurser varje år). Men eftersom det inte fungerade fick jag lov att tänka om och försöka själv ändå.

Att vi hade tänkt gå på en kurs i Akrylmålning och inte olja beror på fördelarna med akrylfärg. Den är lättare att jobba med, den är billigare i inköp, den är vattenlöslig, den luktar inte så mycket och dessutom torkar den snabbare jämfört med olja. (Akvarellmålningskurs har vi gått på tidigare.)

Eftersom jag inte är någon stjärna när det gäller att teckna har jag tänkt ut en genväg som jag nu testat, resultatet tycker jag blev över förväntan. Mitt tillvägagångssätt med användning av bildbehandling tycker en av mina väninnor är fusk, men det bryr jag mig inte om, jag vill mycket hellre göra något som jag tycker blir någorlunda okej och inte måla något som ser ut att vara gjort av mina barnbarn på förskolan. (Inget ont om barnteckningar, de är charmiga på sitt sätt).
Till motiv har jag i huvudsak utgått från foton som jag tagit tidigare.

En förutsättning för att göra målningar enligt min beskrivning är att man har tillgång till och kan klara av något bildbehandlingsprogram, själv har jag Adobe Photoshop Elements som är ett köpprogram, men det finns flera andra bildbehandlingsprogram som är gratis, som man kan läsa om i den här länken: https://digitalfotoforalla.se/bildbehandling/de-basta-gratisprogrammen-for-bildbehandling

Där står bl.a. om Gimp ett gratis bildbehandlingsprogram som kommer närmast Adobe Photoshop i fråga om funktioner.

I Gimp kan du – i likhet med i Photoshop – arbeta med avancerad bildbehandling som lager, markeringar och färgkanaler. Detta bildbehandlingsprogram fungerar bra på både PC och Mac, men också på Linux-plattformer, där många andra bildbehandlingsprogram inte fungerar. En annan fördel är att det är översatt till ett flertal olika språk. Det står på följande länk https://www.gimp.org/docs/ att manualen finns på svenska, men det fungerade inte (2020-08-27), men när jag klickade på t.ex. danska kunde jag från den länken klicka vidare till svenska. KONSTIGT!

Gimps användargränssnitt skiljer sig markant från användargränssnittet hos Adobe Photoshop, så det krävs viss tillvänjning om man är van vid att bildbehandla i Photoshop.  Här hittar du programmet Gimp.
………………. 

Foto: Svenskt Konstnärscentrums hemsida

Om man vill ha ett färdigt motiv att måla (utan bildbehandling) finns att köpa Måla-efter-nummer-målningar, som tigern här ovan. Set med dukpannå 40 x 30 cm, förtryckt motiv, pensel, palett, 20 kulörer (akryl) samt instruktioner säljs av Svenskt Konstnärscentrum. Denna firma har förutom konstnärsmaterial en mängd Måla-efter-nummer-motiv.
……………….  

Vill man måla akryl på traditionellt sätt finns länkar till böcker och hemsidor under punkterna 5 och 6.
…………………………………………………………………………..

INNEHÅLL:
1. VAL AV MOTIV
2. TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
3. MATERIAL
4. BUTIKER
5. LÄNKAR AKRYLMÅLNING
6. LITTERATUR OM AKRYLMÅLNING
7. LÄNKAR I MIN BLOGG TILL ANDRA HOBBIES som också fungerar för     rullstolsburna och för personer som endast kan använda den     ena handen.

…………………………………………………………………………..

  1. VAL AV MOTIV
    Titta efter om du har något foto som du tror är lämpligt att utgå ifrån, i annat fall får du börja med att fotografera något. Välj gärna ett foto med ett mindre motiv eller en detalj av något till att börja med. Jag hade vackra foton med körsbärsträd, men det visade sig bli alldeles för jobbigt att börja måla ett träd med tusentals blommor så därför blev istället mitt första försök en flugsvamp jag fotat tidigare. Eftersom jag tyckte att målningen inte blev alltför dålig tyckte jag att det skulle bli roligt att fortsätta med att måla. Följande bilder jag målade var från foton på ett av våra barnbarn på Junibackens teater, en Dahlia, köksredskap, min mans nerkladdade palett och till sist målade jag en abstrakt tavla utan förlaga.

    …………………………………………………………………………..

.
2.TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
.

A. Till min första tavla utgick jag från ett foto på en flugsvamp som jag hade inlagd i min dator, jag skrev ut den i ett litet format i färg på fotopapper för att ha till förlaga.

B. Jag lade sen in bilden i Photoshop där jag först beskar bilden.
För att få bilden lite mer ”upplöst” klickade jag sen på FILTER och vidare till PALETTKNIV och trixade med lite variationer tills jag blev nöjd.
….
C. Jag bestämde mig sen för vilken storlek jag ville ha på tavlan. I mitt fall hade jag en befintlig pannå 22 x 27 cm och skrev därför ut mitt svampmotiv i denna storlek i gråskala på vanligt skrivarpapper.
….
D. Om du vill ha större bild än 210 x 297 mm (= A4 som är utskriftsformatet för vanliga skrivare) får man dela upp bilden och skriva ut en bit i taget till det mått du vill ha och sen festa ihop delarna.
….
E. Jag tejpade sen fast det utskrivna pappersmönstret i pannåns överkant, därefter sköt jag in ett bit markeringspapper/kopieringspapper för sömnad mellan pappret och duken och ritade i med blyertspenna svampens konturer samt en del av bladen, så att jag fick dessa kopierade på duken. (Flugan på svampen tog jag inte med, eftersom den mest liknade en konstig fläck.) .

….
.
F. Sen till själva målningen. På följande Youtubefilm Måla akryl grunderna (Färg och Måleri) Nov 5, 2018 av Magister Slöjd, finns många praktiska råd och vad man bör tänka på innan man sätter igång med att måla akryl. https://www.youtube.com/watch?v=XRsCpp32OHY

Jag började med att måla svampens fot och sen den röda hatten på svampen. De vita prickarna målade jag sen i på fri hand (jag hade först tänkt att rita ut dem på duken men kom på att det inte skulle synas genom den röda färgen). Till sist målade jag bakgrunden med blad och strån. Jag hade tänkt mig svampen lite mer upplöst än den blev, men det här var första försöket.

………………………………………………………………………………..
.
När det gällde Dahlian behandlade jag bilden i omgångar i Photoshop innan jag blev nöjd och fick den lagom ”upplöst”. Efter att kalkerat ner mönstret på kartongen målade jag i blombladens konturer med röd färg innan jag fyllde blomman helt. Till sist målade jag bakgrunden.
Dahlian målade jag på en kartongbit 20 x 20 cm.
……………………………………………………………………………….. .

När jag målade köksredskapen på den brunspräckliga marmorskivan kom jag på att det var enklast att först  måla bakgrunden över hela pappret och låta det torka och därefter lägga på ett ljust färgat markeringspappret och rita i konturerna av köksredskapen vars bild jag dessförinnan fixat till i Photoshop .
Köksredskapen målade jag på kartong i A4-format.
………………………………………………………………………………..
.
Palettens foto bildbehandlade jag med ”vattenringar”, men jag var inte så kinkig med hur de olika färgfläckarna hamnade på duken eftersom jag inte tyckte att det spelade någon roll.
Paletten målade jag av på en befintlig uppspänd canvas med måtten 22 x 27 cm.
………………………………………………………………………………..
.
Vårt barnbarn på Junibackens teater. Med denna bild gjorde jag likadant, löste upp i Photoshop, kalkerade och målade. Sådär jättebra blev inte målningen, människor är nog inte det man skall börja med.
4.Junibacken
………………………………………………………………………………..
.
Till denna ”abstrakta målning” hade jag ingen förlaga, där målade jag först lodräta streck i olika färger på baksidan av en pizzakartong – lät färgen torka – och målade över hela tavlan med blå färg. Därefter skrapade jag med en smörkniv i eneträ bort av den blå färgen innan den hade hunnit torka så att det bildade vågiga ränder tvärs över duken och den undre färgen trädde fram.

………………………………………………………………………………..

En sak jag upplevde konstigt när det gäller färgerna var att det blev inte alls samma färger på den utskrivna bilden som på bilderna i datorn, om detta beror på datorn, skrivaren eller färgpatronerna vet jag inte.
………………………………………………………………………………..
.
TEKNIK & PENSELFÖRING
Nu kan jag inte precis påstå att jag följt några som helst riktlinjer utan jag har bara ”målat på”.

Vill man vara lite mer seriös finns en utmärkt Youtubefilm finns av Veronica Rahme som heter MÅLARTEKNIKER i akryl från Feb 28, 2016, som jag rekommenderar att ni tittar på, i den filmen får man reda på om t.ex. maskering, stöppla, lasera, pastost, schumra m.m. https://www.youtube.com/watch?v=A-cbcOfuWG0
…………………………………………………………………………..
.
3. MATERIAL

Om du inte har ett staffli är det praktiskt att täcka bordet som du använder när du målar. Vad man behöver är färg, penslar och något att måla på samt trasor eller hushållspapper. Staffli, palettkniv och palett kan man skaffa så småningom om man tycker att det är roligt att måla och vill fortsätta med det.

FÄRG
Akrylfärger säljs dels styckvis och dels i olika nybörjarset med små tuber där det ibland även ingår penslar, palett och pannå i förpackningarna. Det finns också specialfärger i akryl att köpa som är extra blanka, glittriga etc.

Egentligen behöver man inte så många olika färger och nyanser eftersom man med ett fåtal färger som bas själv kan blanda ihop vad man behöver.
Om man läser rekommendation från olika akrylmålare gällande vilka färger som är viktigast att ha skiljer sig råden åt en smula.
Samtliga tycker att man behöver vitt, rött, blått och gult. Men därutöver tycker några att man behöver svart, andra att man behöver brunt och därutöver tycker några att det är praktiskt med grönt (även om man kan blanda ihop färgen själv).
Själv ärvde jag av min akrylmålande man en stor låda av färger med såväl små som stora tuber, staffli, palett och ett 20-tal penslar.
Jag märkte att speciellt till bakgrunder gick det åt mycket färg, för övrigt gick det inte åt så stora mängder. Ett vanligt fel man gör är att man klämmer ut för mycket färg ur tuben på paletten även om man skall måla något smått vilket är opraktiskt eftersom överflödig färg torkar och inte går att använda igen.

Vill man bara testa och se om man tycker att det är roligt med akryl är det nog billigast att köpa ett Nybörjarset där småtuber, en canvas, en plastpalett och penslar ingår.
Tycker man det är roligt och vill fortsätta skulle jag rekommendera ett fåtal färger och penslar i tuber på 100ml.
………………………….
.
PENLAR
Penslar behöver man i lite olika grovlekar. Till bakgrunder kan det vara praktiskt med en bred s.k. moddlare. Skall man signera det man målar behövs en tunn pensel. Själv har jag mest hitintills använt mig av två ganska små platta penslar.

Vad som är A och O när det gäller penslar är att göra ren dem direkt efter användandet, för när färgen torkat går den inte att få bort. Om man låter penslar stå i vatten, se då till att penselhåren inte blir böjda. Penseln på bilden är fäst med en liten tving i glaset. (Tvingar säljs t.ex. av Clas Ohlsson & Slöjd-Detaljer.)
.
………………………….
.
VAD MAN KAN MÅLA PÅ MED AKRYL. Det vanligaste är nog att måla på en pannå, men även papper, väv, masonit m.m, fungerar, det viktigaste är att det man målar på är fettfritt. T.ex, kartonger till djupfryst går bra om man målar på kartongens baksida, på den blanka sidan fastnar inte färgen så bra märkte jag. Om man målar på papper/kartong som buktar sig, brukar det bli bra om man stryker ett lager färg också på baksidan. (Det gjorde jag på mina målningar av Dahlian, köksredskapen och abstrakta tavlan.)
………………………….
.
PALETT
Något måste man ha för att kunna blanda ihop färgerna man skall måla med. Paletter finns att köpa, om du köper en dyr i trä så var noga med att varje gång du målat torka bort överflödig färg. Det säljs också ”avrivningspaletter” för engångsbruk.

Har man ingen palett går det bra att blanda ihop färg på t.ex. lock eller rengjorda plastförpackningar.

.
Cockieskartonger som syns här nedan i bild är jättebra och har fördelen att man kan slänga bort dem om man gillar kakor och har flera kartonger, har man bara en så går de lätt att tvätta rent med Scotchbrite.
.
………………………….
..
PALETTKNIV
tycker jag inte är ett måste. (Används till att blanda och skrapa bort gammal färg från en palett). Den kan också användas till att stryka på eller av färg på en målning. Till min abstrakta tavla använde jag en gammal slö smörkniv i eneträ för att skrapa bort färg, det fungerade utmärkt.
………………………….
.
STATIV
finns i bords- och golvmodell. Det är inte det första man behöver köpa, vänta med det och se först om intresset för målning består.
………………………….
.
MARKERINGSPAPPER
För att föra över motivet på det jag skulle måla av använde jag markeringspapper för textil. ”Riktiga konstnärer” brukar istället använda sig av kol som säljs i stavar för att skissa upp sina motiv.
…………………………………………..
.
4. BUTIKER:

OBS! Jämför gärna priserna. På samma varumärke av Akrylfärg kan priserna skilja sig och likaså kan fraktkostnaderna variera om man köper på webben.

Butiker som har konstnärsmaterial finns i mängd, här är några.
Adlibris, Clas Ohlson, Svenskt Konstnärscentrum, Kreatima/Panduro, Skapamer.se och Slöjd-Detaljer
….

Burdas och Prym har färgade markeringspapper/kalkerpapper för överföring av mönster på tyg.
De säljs av bl.a avBernt i LundFagert.seSlöjd-DetaljerTopPatterns Tygverket
…………………………………………..
.
5. LÄNKAR OM AKRYLMÅLNING
Det finns en mängd Youtubefilmer & hemsidor, här kommer ett urval:
…………………………………………………………………………..
Din Atelje av Nina som handlar om material och instruktioner för nybörjare
…………………
Marias bildlektioner där det även ingår instruktionsfilmer
…………………
En Youtubefilm om Akryl – om penslar och färg  https://www.youtube.com/watch?v=U0CPx7aCfzk
…………………
En Youtubefilm om Abstract painting / Demonstration of Abstract painting in Acrylics / Palette knife
May 10, 2017 https://www.youtube.com/watch?v=jbemMsC_WP8

…………………
En Youtubefilm Måla med akryl: Skvätt-teknik för att ge liv till nästan färdiga målningar
May 2, 2918 https://www.youtube.com/watch?v=UvCKRXbTsUk
…………………
Går man in på Youtube och söker på: ”Målartekniker i akryl”
https://www.youtube.com/results?search_query=M%C3%A5lartekniker+i+akryl  får man upp en mängd filmer som visar såväl avancerat akrylmåleri som grunder, om färger och penslar, om penselföring, lämpliga motiv, färglära och en mängd tips.
…………………………………………..
.
6. LITTERATUR OM AKRYLMÅLNING

Måla bilder i akryl och akvarell, 2006, av Marie Andreasson,
ISBN: 9789171305336
Säljs av Adlibris & Bokus 
…………………
Börja måla i akryl : tips och tekniker, 2020, Susette Billedeaux Gertsch, ISBN: 9789179033040
Säljs av Adlibris & Bokus
…………………………………………………………………………
.
7. LÄNKAR I MIN BLOGGAR TILL ANDRA HOBBIES

LÄNKAR TILL FUNKATIPS
Länkar till konstnärliga aktiviteter i min blogg som inte kräver några färdigheter:
Akvarellmålning utan kunskaper Måla akvarell vått i vått fungerar för såväl hand som fot och fingrar.
………………………………
Kalligrafi & skönskrift för nybörjare. Del 1. 
Kalligrafi & skönskrift för nybörjare. Del 2.
………………………………
Målarböcker för vuxna
………………………………
Länk till Hjälpmedel för att skriva, rita och måla
Länk till Hobby för en hand el. arm
Länk till
Modellbyggsatser 
………………………………………………………………………….
.
LÄNKAR TILL TEXTILOCHTIPS

PÅTA (quick knit) fungerar också med en hand
………………………………
Textila och konstnärliga aktiviteter för personer med rörelsehinder handlar lite om att brodera med en hand & om bordsvävstolar.
………………………………
Pyssel och knåp! Enkla modeller främst avsedda för personer med demenssjukdom
……………………………….
ENKLA STICKADE OCH VIRKADE PLAGG SOM OCKSÅ ÄR AVSEDDA FÖR STICKKUNNIGA PERSONER MED DEMENSSJUKDOM:
Kofta samt tröja med öppningsbar rygg i rätstickning
……
Väst och lättpåtagen topp i rätstickning
…….
Cape stickad i rätstickning
……
Virkad topp för barn eller vuxen som kan göras öppningsbar i sidan
……
Virkad långschal
……
Halsvärmare, stickad, virkad och påtad (quick knit)
……
Virkad väst som kan göras öppningsbar på ryggen
……
Lättstickad barnfilt
……………………………………………………………………

.

.

                                                  LYCKA TILL!

.

…………………………………………………………………………………………..