Etiketter

, , , , , , , , ,

 

Ordet bantning har sitt ursprung från engelsmannen William Banting (1797–1878) som hade viktproblem som bl.a. ledde till problem med knäleder och toabesök. Hans läkare föreslog att han skulle dra in på socker och stärkelserik mat för att gå ner i vikt. Han skrev i en broschyr år 1864, som blev mycket populär, om hur han på ett år gick ner från 92 till 71 kg!   

Bantning är inget man direkt förknippar med funktionsnedsättning, men jag har märkt att många rullstolsburna har svårt att inte öka i vikt, delvis beroende på mindre rörelseförmåga. Har den rullstolsburne kraftig övervikt kan det förutom att personen själv får sämre livskvalitet också bli ett stort problem för den som hjälper den rullstolsburne.
Själv har jag än så länge just inga rörelseproblem, men går ändå alltför lätt upp i vikt!

Följande bantningsmetod hittade jag i en tidning för c:a 30 år sedan, den har vissa likheter med 5:2 dieten, men innebär ingen direkt fasta. Det egendomliga namnet Randiga-fläsk-metoden lanserade min mamma när hon skojade och sade  att jag skulle få randigt fläsk eftersom jag växelvis åt normalt och växelvis betydligt mindre.
Det bästa med denna metod är att den fungerar och är billig, snabb och enkel!

Bakgrund till min bantning: För länge sedan märkte jag att jag gick upp 2 kg på ett år. Med enkel matematik insåg jag att jag på 10 år kanske skulle öka 20 kilo! Det var inget jag precis såg fram emot, men efter att jag börjat med den här metoden fungerar det för mig att hålla vikten på en acceptabel nivå och förmodligen gör den det för andra också som vill pröva på.  

Motion är jätteviktig för att må bra, men inte speciellt effektiv för snabb viktminskning som man lätt kan tro. Om jag har räknat rätt innebär det att om jag vill minska 10 kg så måste jag promenera 260 timmar i rask takt eller vandra 100 mil!
För att må bra har jag sedan lång tid tillbaka kört så gott som varje morgon med c:a 10 minuters gympapass med olika Friskis och Svettis-dvd-skivor. Vad jag har märkt är att om jag gjort uppehåll t.ex. under sjukdom blir jag genast mycket stelare i kroppen. Jämför jag mig med mina vänner i samma ålder som jag och som inte gympar, är de flesta betydligt stelare än jag och har besvär med att gå långpromenader.

Vad jag vill uppnå med min bantning: Jag vill inte vara fet, men ändå kunna äta och dricka gott. Är jag bortbjuden eller själv har kalas vill jag inte vara otrevlig/ha det otrevligt och sitta och peta i maten.
I 17-årsåldern vägde jag 54 kg, men det har jag inte som mål nu, helst vill jag väga 60 kg, men tycker det är okey med 64 kg.

När jag är motiverad att sätta igång bantningen. Det är jag så fort min vikt överstiger 65 kg, då sätter jag in en 2-dagars kur. Det roliga är att den funkar. Jag har tidigare provat alla möjliga metoder bl.a. Jane Fondas, den fungerade visserligen men det var väldigt besvärligt att leta efter lammkött när det inte var säsong, eftersom man skulle följa recepten till punkt och pricka och att behöva laga mat på jobbet var ingen höjdare. För att bantning skall fungera tycker jag framför allt att den skall vara enkel att utföra.

 2-DAGARSDIETEN

(något omändrad av mig under årens lopp, om man jämför med den ursprungliga tidningsartikeln.)

MORGONMÅL: 1 skiva bröd (gärna fullkorn) med sparsamt margarin/smör och en ostskiva, te eller kaffe med mjölk.
FLER KOPPAR KAFFE ELLER TE under dagen när jag känner för det.
ÖVRIGA MÅL UNDER DAGEN: 2 – 3 gånger 1 tallrik vanlig fil (3%) (finns Laktosfri) och c:a 1 tsk magra flingor. Själv gillar jag ICA:s eller Kellogs, de med röda bär.
UPPMUNTRING UNDER KVÄLLEN: Fruktsorbet bestående av ½ paket djupfrysta jordgubbar eller hallon mixad i mixer med mellanmjölk och 1 tsk Stevia sötningsmedel. Går bra att byta mot 1 glas mjölk och 1 frukt och äta som den är.

Bantningsmetoden kör jag alltid 2 dagar i sträck och går så gott som alltid ner 1½ kg.
Jag bantar aldrig oftare än 1 gång/vecka. Jag känner mig fullt frisk och aldrig känt mig dålig av dieten. (Jag testade med att istället bara banta en dag i taget vid två skilda tillfällen under en vecka, men då gick jag ner mindre.)

LITE ALLMÄNNA RÅD FÖR ATT BEHÅLLA VIKTEN OCH SLIPPA BANTA SÅ OFTA

Försöka minska portionerna något, inte äta mer om man är mätt!

Skippa helt:
Sötade läskedrycker
Karameller och kola
Pommes frites och chips
Stora pizzor (när jag äter pizza brukar jag bli mätt efter en halv).  

Sparsam med:
Kokt potatis
Vitt ris
Pasta
Vin och öl
Kakor, tårta och choklad  

Godis och godisalternativ
Enstaka Mums-Mums eller kokosbollar
Mörk choklad med låg sockerhalt
Osockrad Pop-Corn (men inga jätteburkar, såna som säljs på bio)
Att knapra på när andan faller på t.ex framför Tv:n:
mango- eller melonbitar färska eller djupfrysta (själv gillar jag mest otinade mangobitar)
selleribitar, morotsslantar och gurkskivor

Stundtals händer det att jag storsyndar med t.ex. massor av godis eller när jag varit ute och rest och fått i mig mer mat och vin än vanligt, men då är det bara att sätta gång med bantningen igen.

Jag hoppas denna metod kan vara till någon hjälp, lycka till!
…………………………………………

Annonser